6 PR-geheimen voor schrijvers

6 PR-geheimen voor schrijvers

Wie schrijft die blijft, zegt een oud spreekwoord. Maar in onze tijd is het niet meer vanzelfsprekend dat elke schrijver ook lezers vindt. Of je nu gewoon voor de leuk een notitieblok volkrabbelt of plannen hebt om je verhalen uit te (laten) geven, je zult PR moeten maken voor jezelf en je verhalen. In deze blog 7 PR-geheimen voor schrijvers.

1 Je hoeft niet klaar te zijn met je boek om met promotie te beginnen

Het is logisch dat veel schrijvers eerst hun boek afmaken en dan pas aan de PR gaan denken: schrijven kost al genoeg tijd en inspanning. Maar wist je dat het heel handig is om de buitenwereld al eerder te vertellen dat je bezig bent met een boek?

  • Het vestigen van naamsbekendheid gaat niet van vandaag op morgen, dus je kunt er het best zo vroeg mogelijk mee beginnen.
  • Je hebt meer tijd om meer mensen te interesseren voor je verhaal.
  • Het wordt mogelijk om vrienden, familie en geïnteresseerden te betrekken bij de totstandkoming van je boek.
  • Je komt eerder in contact met andere schrijvers, wat niet alleen de kwaliteit van je boek ten goede kan komen, maar je ook dichter bij een professioneel netwerk brengt.

2 Als anderen over jouw boek spreken, heeft dat meer effect dan het zelf doen

Spreek over de ups en downs van je schrijfproces. Vertel over het verhaal, over het genre waarin je boek valt en vraag af en toe de mening van anderen op punten waar je niet uitkomt. Terwijl je zo informatie naar buiten brengt over je boek, kweek je ook nieuwsgierigheid bij de mensen in je omgeving. Ze gaan erover praten met anderen, en zo verspreidt je naam zich als een olievlek. Mond-tot-mond is niet voor niets uitgegroeid tot een aparte vorm van reclame!

  • Creëer ambassadeurs: mensen die enthousiast zijn over je boek, die het mooi vinden en daarover praten of schrijven. Het hoeven niet per se bekende Nederlanders te zijn, als ze maar een bepaald publiek hebben.
  • Verzamel emailadressen van mensen die zich geïnteresseerd tonen in jou of je boek. Zodat je ze op de hoogte kunt houden. Zo’n adreslijst is een prachtig begin van je fanbase.

3 Er is niets zo efficiënt als de social media voor PR

Misschien ben je al vertrouwd met Twitter, Facebook en Google Plus, maar het kan natuurlijk ook dat je helemaal niets ziet in de social media. Feit is wel dat je jezelf op het internet – op een auteurswebsite, Facebookpagina, Twitteraccount of LinkedInprofiel – goed zichtbaar kunt maken, en dat je via de digitale snelweg – email, Tweets, YouTube, WhattsApp – in korte tijd grote groepen mensen kunt bereiken. Je hoeft niet meteen op alle vlakken actief te worden, kies eerste eens twee of drie media waar jij mee uit de voeten kunt.

  • Maak een aparte pagina voor je boek of hoofdpersoon op Facebook of een apart profiel op Twitter.
  • Zet af en toe een fragment op Facebook en vraag actief om reactie. Linda Krijns legt hier uit hoe je het structureler aan kunt pakken.
  • Voeg aan jouw eigen social-mediaprofielen toe dat je aan een boek werkt.

4 Bloggen is heel effectief voor schrijvers

Hoe kun je nog beter duidelijk maken dat je een schrijver bent dan te bloggen? Hiermee geef je familie, vrienden, collega’s en volgers steeds een voorproefje van je kunnen. Zo houd je ze nieuwsgierig!

5 Als je boek in een duidelijk genre valt, wordt het gemakkelijker om PR te bedrijven

Uitgevers kiezen niet voor niets het liefst voor nieuwe titels die in een duidelijk genre vallen: de boekhandel kan ze dan precies in de juiste hoek van de winkel plaatsen, zodat de geïnteresseerde klant zijn weg er gemakkelijk naartoe vindt. Boeken waarover twijfel bestaat, vallen eerder tussen wal en schip. Dat wil je natuurlijk niet. Als je zelf voor je PR gaat zorgen, geldt dit ook.

  • Het is gemakkelijker om het juiste publiek te zoeken op internet.
  • Laat je zien, horen, lezen op forums en bij blogs waar je de lezers van het genre zult aantreffen.
  • Verzamel namen van recensenten die een voorkeur hebben voor boeken die in hetzelfde genre vallen als het jouwe.
  • Je kunt je boek als het af is gericht gaan aanbieden aan uitgevers.

6 Een netwerk in de uitgeverij is nuttig

Er is geen vak zo doordesemd van vitamine R als het boekenvak. Redacteuren en uitgevers hebben altijd hun antennes uit om nieuw talent te scouten. Als je je schrijfactiviteiten serieus neemt, is het slim om zo vroeg mogelijk te gaan bouwen aan een netwerk in de uitgeverij.

  • Beweeg je in schrijverskringen. Ga schrijvers die je bewondert volgen op de social media en ga met ze in gesprek. Zo leren ze je naam kennen.
  • Word lid van schrijversfora, laat ook daar van je horen. Start af en toe eens een discussie.
  • Doe mee aan schrijfwedstrijden, probeer ze te winnen ;-).

Wat zijn jouw ervaringen met PR? Profileer je jezelf al als schrijver of vertel je al over je boek? Wat doe je op de social media? Heb je tips voor andere schrijvers?

groet,

 

 

 

 

2 oktober 2014 | Businessboek schrijven


Deze blog is bedoeld om iedereen die schrijft te helpen, dus ken je iemand die er iets aan heeft? Stuur de link gerust door of deel hem via Twitter/Facebook/ LinkedIn. Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Drop ze in de replybox hieronder en ik antwoord zo snel mogelijk.

Bel of mail me!

Nieuwsgierig wat RedactieKracht voor je kan doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *