Marja Duin

‘Je vindt de leukste klanten als je je unieke verhaal vertelt’

‘Meisje, zorg ervoor dat je altijd je eigen inkomen hebt.’ Hoe vaak heeft mijn moeder dit niet tegen me gezegd? En zij kon het weten. Toen mijn vader overleed stond ze er plotseling alleen voor. Geen inkomen, geen opleiding. Wel drie jonge kinderen.

Marja Duin

Dus deed ik mijn best op school, genoot (letterlijk ;-)) het gymnasium en begon voor mijn achttiende met de opleiding tot psychiatrisch verpleegkundige. Studeren en werken. Mijn moeder kon gerust zijn: dat inkomen was geregeld.

Maar mijn honger naar kennis en nieuwe vaardigheden was daarmee niet gestild. Ik spaarde elke maand, want ik wilde weer studeren. Op mijn 25e schreef ik me in op het HBO: de opleiding voor boekhandel en uitgeverij. In de vakanties bleef ik nachtdiensten lopen, tot ik na vier jaar mijn diploma Informatie-Marketing en -Management in mijn zak had. Nu was het echt tijd voor mijn nieuwe carrière.

Van student tot adjunct-hoofdredacteur

Ik koos altijd voor functies die teamwork vereisten, maar ook zelfstandigheid: coördinator van een informatiecentrum, uitgever van een antroposofisch blad, adjunct-hoofdredacteur van twee drogisterij vakbladen. Bij kleinere organisaties, want dan was ik overal bij betrokken: beleid uitstippelen én uitvoeren. Het leerde me op de details te letten, maar ook het grotere plaatje te overzien.

Op mijn 34e werd ik moeder van een dochter, twee jaar later volgde onze zoon. Wat een cadeautjes! Ik werkte in die jaren vanuit huis, wat de balans gezin en werk ten goede kwam. Maar toen ik na vier jaar werd gevraagd of ik zin had in een functie als acquirerend-redacteur bij Uitgeverij Gottmer in Haarlem, hoefde ik niet lang na te denken. Een duidelijke scheiding tussen werk en gezin was meer dan welkom.

Groeien in mijn specialisme

Het uitgeven van non-fictieboeken werd mijn specialiteit. Managementboeken, maar ook boeken op het gebied van spiritualiteit, psychologie en natuurlijke geneeswijzen. Ik moest veel lezen, in overleg met de uitgever selecteren welke boeken we gingen uitgeven, auteurs begeleiden, met de marketing-manager verkoopplannen ontwikkelen, met de promotieafdeling overleggen over de media die we daarbij inzetten, jaarplannen maken, verkoopteksten schrijven… In deze functie kon ik al mijn kwaliteiten inzetten. Na vier jaar stapte ik over naar Uitgeverij De Arbeiderspers in Amsterdam, om daar binnen het non-fictie fonds de spirituele lijn te versterken.

Lezingen, workshops en coachingtrajecten als volgende stap

Op enig moment vroeg een van mijn auteurs of ik een lezing wilde geven aan mensen die bezig waren een boek te schrijven. Waar let een uitgever dan op? Ik vond het spannend, maar begon ervan te genieten toen ik merkte dat mensen oprecht geïnteresseerd waren.

Er volgden meer lezingen, workshops en schrijf coachingstrajecten. Elke schrijver heeft zijn eigen plan, zijn eigen stijl en zijn eigen valkuilen. Ik vind het een sport om me daar steeds weer op af te stemmen. Mee te denken en samen te zorgen dat verhalen optimaal uit de verf komen.

Ondertussen werd mijn honger naar kennis gestild door de vele vakgebieden en onderwerpen waarover mensen schreven. En kwam af en toe een uitgeefrijp manuscript bovendrijven.

Toen kwam de crisis in de uitgeverij

Binnen drie jaar maakte ik vier reorganisaties mee. Er kwam steeds meer werk op mijn bordje te liggen, maar ik kreeg minder tijd om het te realiseren. Dat schuurde met mijn gevoel voor kwaliteit en het verstoorde de balans tussen mijn werk en mijn gezin. Het was geen leuke tijd. Ik besloot mijn baan op te zeggen. Ik wilde me weer volledig richten op waar ik blij van word:
mensen helpen hun verhaal zo goed mogelijk te vertellen. Zodat het gehoord wordt. En bekend bij andere mensen.

Marja Duin ContentSpecialist

En nu ben ik al elf jaar ondernemer, sinds 2012. Van boekenredacteur heb ik me ontwikkeld tot (interim)contentspecialist. Ik word écht blij van samenwerken met auteurs en teams die verschil maken, voor hun lezers, voor hun klanten. Die hun kwaliteit van leven verbeteren. Ik werk graag samen met mensen of organisaties die betekenisvol ondernemen, of het nu gaat om individuen of groepen. Om sociale rechtvaardigheid, instandhouding van de natuur of om duurzaamheid. Ik help graag om hun verhalen te vertellen. Helder én op hun eigen, karakteristieke manier. Zodat ze herkenbaar zijn. Met die verhalen houden ze binding met hun bestaande klanten, maar bereiken ook nieuwe mensen en vinden uiteindelijk ook nieuwe klanten. Verhalen vinden en vertellen, samen werken aan een betere toekomst. Dat is wat ik het liefst doe.

 

‘Vertel hoe jij het verschil maakt, dan trek je de juiste klanten aan’

 

Als je mij zou kennen, dan zou je weten dat:

  • ‘In geuren en kleuren vertellen’ mij op het lijf geschreven is
  • Ik mijn batterij oplaad met zingen, handwerken, naaien en culturele uitstapjes 
  • Gezonde voeding en sport bij me horen
  • Rode katers vanaf mijn derde jaar bijna constant in mijn buurt zijn geweest 
  • Ik als jong meisje al meeliep in de demonstratie tegen de neutronenbom
  • Ik allergisch ben voor koemelk
  • Mijn geheime droom een vrijstaand huisje is, met voldoende land eromheen om een geitje te houden
  • Niet alleen voor de geitenmelk, maar omdat ik geiten leuk en eigenwijs vind…
  • Je me kunt wakker maken voor… beter nergens voor wakker kunt maken. Ik ben op mijn best wanneer ik uitgeslapen ben.

Mocht je meer over me willen weten, aarzel niet contact op te nemen, of meld je aan voor mijn maandelijkse nieuwsflits (klik op het envelopje rechtsonder…).

Hartelijke groet,

Marja Duin

Wil je handige tips ontvangen?

  • zakelijk bloggen template

Voor ons theater in Castricum schrijft Marja tot de verbeelding sprekende, enthousiasmerende interviews en persberichten over onze voorstellingen. En de ‘kop’ die ze aan die artikelen geeft, is altijd zo treffend.

Anita Mooiweer - Theater Koningsduyn