Gebruik jij als schrijver de social media?

Gebruik jij als schrijver de social media?

Er was eens… een schrijver in een ivoren toren. Hij leverde met regelmaat een boek in bij zijn uitgever, ging terug naar zijn schrijfkamer en wachtte af. Waren de kritieken positief, dan lagen zijn inkomsten hoger, waren ze gematigd of onverhoopt slecht dan moest de buikriem wat aangetrokken. En hij schreef nog lang en gelukkig…

Dit sprookje is uit. Verkopen hangen lang niet altijd samen met de literaire kwaliteit, zoals verschillende tinten grijs laten zien, en de schrijfkamer in de ivoren toren hangt vol spinrag. Schrijvers staan midden in de maatschappij en stimuleren de verkoop van hun eigen boeken met lezingen, blogs, fanpagina’s, websites, workshops, kortom: door met lezers in gesprek gaan. Daarbij werken ze vaak samen met de PR-afdeling van hun uitgever. Heb je nog geen uitgever? Een extra argument om jezelf zichtbaar te maken via de social media. Zo bouw je niet alleen aan je eigen fan-base, maar kun je ook in contact komen met andere schrijvers, redacteuren en misschien wordt de stap naar een uitgeverij daarmee wel kleiner. Natuurlijk, het zou best kunnen dat je, net zoals ik een paar jaar geleden, zegt: ‘Twitter, Facebook en LinkedIn, hoe doe je dat?’

Beginnen

Starten is het moeilijkst. Wellicht denk je: Wat moet ík nou met Twitter? of Al die mensen die altijd maar zitten te facebooken… De realiteit is dat de social media steeds belangrijker worden in ons sociale en professionele leven. Dus: zet je over je koudwatervrees of tegenzin heen en ga gewoon eens kijken wat er gebeurt. Een profiel is zo aangemaakt, je hoeft echt niet je hele hebben en houwen bloot te geven en er wordt ook niet van je verwacht dat je er direct heel actief mee aan het werk te gaan. Groei er in je eigen tempo naartoe. Kijk wat het best bij je past.

In dit artikel heb ik een aantal links verzameld van blogs die ik zelf heb gebruikt bij het vinden van mijn persoonlijke route op de digitale snelweg.

Facebook

Waarom Facebook je kan helpen bij het bouwen van een eigen publiek, legt Maaike Gulden je uit in het artikel Alle cijfers van facebook in Nederland op een rij op PowerPR.nl.

Als je al facebookt, kun je je persoonlijke pagina gebruiken voor de promotie van je boek, maar het is misschien wel prettiger om een aparte pagina aan te maken voor je boek (of alleen voor de hoofdpersoon 😉 en je vrienden te vragen die te liken. Verder kun je ervoor zorgen dat die facebookpagina’s in de zoekmachines sneller bovenaan komen te staan. Dit artikel 7 tips voor meer zichtbaarheid op Facebook van  Wouter Kleinsman op wouterkleinsman.nl. is wel voor gevorderden, maar desalniettemin: prima informatie.

LinkedIn

LinkedIn is onmisbaar wanneer je als schrijvende ondernemer met je boek je marketing wilt ondersteunen. Een goed profiel is dan een eerste vereiste. Linda Krijns schreef Verbeter je LinkedInprofiel in 7 stappen.

Twitter

Twitter gebruik ik zelf op drie manieren: ik volg mensen (schrijvers, collega’s, vrienden) en mensen die berichten posten over onderwerpen die ik interessant vind. Zo blijf ik op de hoogte van ontwikkelingen op mijn vakgebied en van wat mensen beweegt. Daarnaast gebruik ik Twitter om mijn eigen blogs onder de aandacht te brengen, of onderwerpen waarvan ik verwacht dat mijn volgers die interessant vinden. Je kunt reageren op tweets, waardoor je in contact kunt komen met mensen. Zo kun je je netwerk uitbreiden. Linda Krijns legt in Twitter voor schrijvers uit hoe je Twitter kunt inzetten. Artikel is te vinden op Daretoo.nl. En een snelcursus met 6 soorten nuttige Tweets geeft Maaike Gulden op Twittermania.nl.

Website

Misschien heb je al een website en wil je die meer gaan inzetten om je schrijfactiviteiten bekend te maken. Daar hoef je niet per se een deskundige voor in te schakelen, je kunt zelf al heel veel doen lezen we in het ebook Verbeter je eigen website in tien eenvoudige stappen! Gratis te downloaden op re-freshed.nl.

Algemeen

Meer ervaren social media gebruikers vragen zich misschien af hoe ze de verschillende social-mediauitingen op elkaar kunnen afstemmen. Dat leggen Herman Couwenberg en Maaike Gulden uit op Twittermania.nl in 3 strategieën om je ‘social voice’ te versterken en 5 soorten tekstberichten om je social media doelgroep te inspireren.

Nu denk je misschien: ‘Voor ik het weet zit ik ook uren naar een schermpje te staren en kom ik aan schrijven niet meer toe. ’ Ik zeg niet dat die kans niet aanwezig is, maar er zijn ook goede manieren om de social media te gebruiken zonder je leven erdoor te laten beheersen. Ik vond het artikel Een social media werkweek van 4 uur van Anne Raaymakers op haar eigen website daarbij nuttig.

Dit zijn zo een paar websites die mij hebben geholpen om mijn weg te vinden in de social media. Maar hoe zet jij als schrijver twitter, facebook of hyves in? Of heb je betere ervaringen met media die ik niet heb genoemd? Ik ben erg benieuwd met jouw ervaringen!

Groet,

 

 

25 juli 2013 | Businessboek schrijven


Deze blog is bedoeld om iedereen die schrijft te helpen, dus ken je iemand die er iets aan heeft? Stuur de link gerust door of deel hem via Twitter/Facebook/ LinkedIn. Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Drop ze in de replybox hieronder en ik antwoord zo snel mogelijk.

Bel of mail me!

Nieuwsgierig wat RedactieKracht voor je kan doen?

Lees 5 reacties

  • Jet says:

    Helder en duidelijk weer, Marja! Bedankt.

  • Martha says:

    Heel kernachtig: Top!

  • Beste Marja,
    Dit keer raakte je blog me enórm. Vooral de eerste alinea. Waarom? Juist omdat het ingaat op de nieuwe manier van auteurschap. Ik krijg regelmatig te horen dat een goed boek zichzelf verkoopt. Nou, dat is dus echt niet zo… maar dat is lastig uit te leggen. Maar ik blijf erbij, wanneer mensen niet wéten dat jouw boek er is, dan zullen ze het zeker niet kopen, hoe goed het ook is.
    Bovendien, het idee dat uitgeverijen veel geld en tijd in de promotie van jouw boek besteden is tegenwoordig niet meer aan de orde. Ze verwachten (terecht vind ik) van jou dat je daar zelf ook flink in investeert. Met een advertentie in de krant ben je er tegenwoordig niet, nee je zult je actief op moeten stellen. Sociale media is iets van deze tijd en daar zul je je aan moeten aanpassen wil je boek gezien worden.
    Het is inderdaad een valkuil om er te veel tijd aan te besteden. Ook ik trap er wel eens in. Toch probeer ik het op vaste tijden te doen. Ik kijk daarbij op mijn horloge en stel mezelf tien minuten ter beschikking, daarin werk ik mijn sociale media bij. Dat doe ik soms een aantal keren per dag maar soms ook dagen niet. Soms wil het schrijven van mijn roman niet vlotten en besteed ik die dag gewoon aan de promotie van mijn al bestaande boek. Maar er zijn ook dagen dat ik heerlijk aan het schrijven ben en dan staat sociale media even op een lager pitje.
    Bedankt voor je blog en groetjes van Irene.

  • Manon Brinkman says:

    Hoi Marja,
    Wat een nuttige informatie weer. Dank!
    Grappig, ik droomde altijd van ‘een eigen bedrijf’ maar dat kwam er nooit van. Een van de redenen: te druk met mijn schrijfactiviteiten. Totdat ik het me ineens realiseerde: schrijven is een onderneming.
    Visie, missie, product, klanten, PR, geldstromen (hopelijk)…
    Zit ik ineens middenin mijn droom.
    Hartelijke groeten, Manon

  • Pim Wiersinga says:

    Hallo Marja,
    Dank je wel voor deze zinnige en overzichtelijk gepresenteerde informatie. Ik verwacht dat ik er voor mijn komende boek veel aan ga hebben.
    Ik wil nog wijzen op Linkedin als netwerk. In open en gesloten groepen kun je als auteur inhoudelijk en competitie-vrij van gedachten wisselen met lotgenoten. In het Engelse taalgebied is de keuze nog groter. En hoewel je op die manier niet direct je omzet verdrievoudigt, treed je wel in contact met mensen en netwerken die voor jou interessant kunnen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *