Businessboek? Bied de lezer extra service

Businessboek? Bied de lezer extra service

Wil je je marketing ondersteunen en wil je je werkelijk onderscheiden met je businessboek? Bied de lezer extra service! Al voordat je begon met het schrijven heb je je boekconcept neergezet. Daarin staat wat je boodschap is, je doel, je doelgroep, maar ook wat je belofte aan de lezer is. Die kan je inlossen met meer dan alleen je betoog.

Waarom zou je de lezer extra service bieden?

Service-elementen in een boek zijn een krachtige manier om je te positioneren als professional, je laat ermee zien dat je de behoeften van de lezer – lees: je (toekomstige) klant – kent.

De mediator die in zijn boek over scheiden een checklist opneemt van onderwerpen die geregeld moeten worden, heeft het goed begrepen. De coach die schrijft over veranderingen in managementstijlen, en besluit om geen instrumenten voor zelfreflectie op te nemen, helaas niet.

Welke service-elementen zijn er concreet?

Vooropgesteld: de boodschap die je wilt geven aan je lezers moet staan als een huis. Maar die extra informatie, tip, template of tool kan ervoor zorgen dat een lezer jouw boek niet vergeet, dat hij jou als dienstverlener onthoudt en voor jou kiest als hij een duidelijke hulpvraag heeft. Denk daarom al in een vroeg stadium na over extra elementen die je in je boek zou kunnen opnemen. Er zijn er echt heel veel. Denk aan:

  • Bronvermeldingen:
    • Literatuurlijsten
    • Websites/blogs
    • Documentaires
    • Lezingen
    • Personen etc.
  • Checklists
  • Vragenlijsten
  • Oefeningen
  • Draaiboeken
  • Marktinformatie
  • Voorbeelden
  • Aanbevolen literatuur
  • Onderzoeksresultaten
  • Testinstrumenten
  • Modellen
  • Samenvattingen
  • Adreslijsten specialisten, leveranciers
  • Tabellen
  • Code waarmee hij toegang krijgt tot extra informatie
  • Mogelijkheid tot contact en overleg

Het is aan jou om te bepalen wat voor jouw doelgroep handig en voor jouw boek dus een goede aanvulling zou zijn.

Maar geef je daarmee niet te veel weg?

Ja, dat zou kunnen. Je loopt het gevaar dat mensen zelf aan de slag gaan met jouw informatie. Maar dat zijn dan misschien toch al niet jouw klanten… maar hoe groot is de kans dat een potentiële klant-die-zich-realiseert-dat-hij-op-eigen-houtje-niet-komt-waar-hij-wil-zijn aan jou denkt als je hem die extra service heb geboden in je boek?

Realiseer je overigens bij de keuze voor service-elementen wel dat sommige informatie snel kan verouderen en dus regelmatig moet worden geactualiseerd. Tenzij je aanneemt dat je boek regelmatig opnieuw gedrukt zal worden – of je kiest voor Printing on Demand – kun je voor die gegevens beter verwijzen naar je website. Dat is sowieso een goede manier om direct in contact te komen met je lezer/klant. En als je ze dan ook nog toegang geeft tot een beveiligd deel van je website, creëer je een bijzondere relatie. Zorg dat je boek een goede indruk achterlaat. Bied extra service aan de lezer.

Welke service-elementen neem jij op in je businessboek? Waarom kies jij er wel of niet voor om extra service te bieden in je boek?

Groet,

 

 

 

3 december 2015 | Businessboek schrijven


Deze blog is bedoeld om iedereen die schrijft te helpen, dus ken je iemand die er iets aan heeft? Stuur de link gerust door of deel hem via Twitter/Facebook/ LinkedIn. Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Drop ze in de replybox hieronder en ik antwoord zo snel mogelijk.

Bel of mail me!

Nieuwsgierig wat RedactieKracht voor je kan doen?

Lees 1 reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *