4 valkuilen voor schrijvende ondernemers

4 valkuilen voor schrijvende ondernemers

Je zal maar een schrijvende ondernemer zijn. En een e-book willen inzetten voor je marketing of een zakelijk blog. Hoe zorg je dat het goed wordt?

Sinds ik zelf ondernemer ben, volg ik op de social media allerlei personen en organisaties die actief zijn op MKB-, ZZP- of Marketing en communicatiegebied. Opvallend is dat daar veel e-books rondgaan die door ondernemers zijn geschreven. Net als zakelijke blogs een prima PR-middel, vooral als je de volgende valkuilen bij het schrijven vermijdt.

  • Te bescheiden: sta voor je eigen deskundigheid

Bescheidenheid siert de mens, maar als ondernemer schiet je er niets mee op. Te midden van een enorm tumult van concullega’s moet je je kwaliteit niet fluisteren, maar met nadruk communiceren. Als je dan toch een boek schrijft over jouw specialisme, blijf dan niet hangen bij het geven van informatie, maar koppel het aan jouw eigen persoon. Hoe breng jij die kennis in praktijk? Hoe vertaal jij het in producten? Op welke klantvragen geef jij een antwoord of bied jij oplossingen?

  • Te lang: wees kort en helder

In de reclame weten ze het al veel langer: boodschappen komen beter over als ze kort en duidelijk zijn. Dat geldt ook voor jouw klanten: ze onthouden jouw expertise het best als je die kort en helder verwoordt. Vermijd jargon.

  • Te ingewikkeld: structuur moet direct duidelijk zijn

Als je gaat schrijven over je vak, zul je zien dat je van het ene onderwerp op het andere komt. Die volgorde is voor jou misschien logisch, maar dat wil niet zeggen dat dat ook geldt voor jouw klanten. Probeer je verhaal op te bouwen op de manier waarop de klant met jouw product in aanraking komt, je leidt hem of haar langzaam steeds verder in de materie.

  • Te formele toon: je klanten zijn ook mensen

Je schrijft je boek om te laten zien dat je een expert bent in je vakgebied. De kans bestaat dat je daarom denkt dat je je toon daarop moet aanpassen. De lezers van je boek mogen dan wel een zakelijke doelgroep vormen, maar het zijn allemaal mensen. Die lezen liever een soepel lopend verhaal met af en toe een grapje, dan een saaie formele tekst met ingewikkelde zinnen en moeilijke termen.  Begin eens te schrijven alsof je een klant of collega voor je hebt staan, tegen wie je je verhaal vertelt. Zo stem je niet alleen je toon af op de doelgroep, maar je brengt er ook je persoonlijke stijl in.

Let er bij het redigeren van je tekst vooral op dat:

  • De structuur logisch is
  • De zinnen niet te ingewikkeld zijn
  • Korte en lange zinnen worden afgewisseld
  • Je onderwerpen niet eindeloos blijft uitleggen.

Want onthoud: met een korte, heldere tekst breng je je boodschap het best over.

Wat is in jouw ogen de grootste valkuil voor een zakelijke schrijver?

Groet,

 

 

 

7 september 2012 | Zakelijk bloggen


Deze blog is bedoeld om iedereen die schrijft te helpen, dus ken je iemand die er iets aan heeft? Stuur de link gerust door of deel hem via Twitter/Facebook/ LinkedIn. Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Drop ze in de replybox hieronder en ik antwoord zo snel mogelijk.

Bel of mail me!

Nieuwsgierig wat RedactieKracht voor je kan doen?

Lees 2 reacties

  • Gerhard te Winkel says:

    Wat ook belangrijk is, is duidelijk maken waarom het belangrijk is wat je vertelt en dat je een probleem voor iemand oplost. Je kunt wel roepen dat het belangrijk is dat iemand een goede boekhouding voert, maar als die dat niet doet, vindt hij dat niet belangrijk. Dan kun je door goede voorbeelden, bijvoorbeeld je krijgt geen boetes meer omdat je te laat betaalt, laten zien dat een boekhouding zin heeft.
    Veel ondernemers schrijven in zichzelf gekeerd, gebruiken jargon of onduidelijk afkortingen en weten ook weinig van de formele kant van een tekst schrijven. Als je een citaat geeft met aanhalingstekens en al is het fijn als je ook aangeeft wie deze wijsheid debiteert. Verder overschat men de kennis van het publiek over hun vakgebied zwaar. Jij bent de hele dag met de materie bezig, je lezer niet. Hou het duidelijk en helder.

    • info@marjaduin.nl says:

      Daar raak je een heel belangrijk punt Gerhard: ik denk dat het als ondernemer altijd goed is om je product of dienst te beschrijven in termen van de oplossing die het biedt voor de klant. Hoewel het heel verleidelijk is om te vertellen wat je allemaal kunt en hoe goed je daarin bent, kom je met het schetsen van de oplossing die je biedt dichter bij de belevingswereld van de klant.

      Overigens komen onderwerpen als dit ook aan bod in de bootcamp die ik onderaan het artikel noem.

      groet, Marja

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *