10 manieren om verhalen te vinden in je organisatie

10 manieren om verhalen te vinden in je organisatie

Elke organisatie wordt gevormd door mensen. Je wilt hun verhalen gebruiken, maar hoe kun je die verhalen vinden in je organisatie?

Elke communicatiemanager zal het beamen: je organisatie komt tot leven door de verhalen van medewerkers. Wat zijn hun drijfveren? Waarom werken ze bij jou en niet bij de buren? Hun enthousiasme kleurt de werksfeer, hun werklust klinkt door in de kwaliteit van je product en hun trots trilt door in de waardering van je klanten.
Dus wil je die verhalen gebruiken om naar buiten te brengen wat voor organisatie je bent. Samen vormen ze het bedrijfsverhaal, waarmee je de juiste klanten aanspreekt of nieuwe medewerkers.

Hoe kun je verhalen vinden in je organisatie?

Elke communicatiemanager weet ook hoe moeilijk het is om juist deze verhalen boven water te krijgen. Natuurlijk houd je je oren en ogen open als je bij het koffiezetapparaat staat of door het gebouw loopt. Maar nu veel meer mensen thuiswerken is dat niet genoeg. Hoe kom je dan aan verhalen van je medewerkers? Om je op weg te helpen geef ik je in deze blog 7 suggesties.

1 Richt een virtuele coffeecorner in

Daar kan iedereen kan vertellen hoe bijzonder zijn weekend of vakantie is geweest, ook als jullie niet fysiek bij elkaar zijn. Niet alleen een goudmijn voor bijzondere hobby’s en activiteiten, ook een super manier om mensen dichter bij elkaar te brengen.

2 Zoek een aantal ‘influencers’ in de organisatie

Leg uit dat je hulp nodig hebt om bijzondere verhalen van medewerkers te vinden en vraag hen hun antennes te gebruiken. Wie viert een jubileum? Wie heeft er een wedstrijd gewonnen? Wie heeft er een mooie bijdrage geleverd aan een teamdoelstelling? Wie heeft iemand geholpen? Neem wel regelmatig contact op om het warm te houden.

3 Organiseer een brainstorm

Kies een aantal mensen die een goed netwerk hebben op allerlei afdelingen en teams, leg uit dat je op zoek bent naar verhalen van enthousiaste medewerkers en prik een halfuurtje en verzamel verhalen die zij aandragen.

4 Formeer een redactieraad

Komt eigenlijk voort uit de brainstorm: als die voldoende oplevert, kun je vragen of de bijeenkomst voor herhaling vatbaar is. Of op regelmatige basis kan plaatsvinden.

5 Maak een digitale ideeënbus

Creëer een vaste plek in je medewerkersbulletin waarin je vraagt om bijzondere persoonlijke ervaringen, waar iemand over wil vertellen. Zorg ervoor dat je die suggesties wel oppikt en niet te lang wacht met het publiceren van het verhaal. Daarmee stimuleer je anderen om hun idee ook te geven.

6 Schrijf een paar keer per jaar een wedstrijd uit

Neem een persoonlijk thema: mijn gekste kerstmis, de belangrijkste dag in het afgelopen jaar, hier ben ik het meest trots op… Hierbij hoef je natuurlijk niet alleen tekst te gebruiken, je kunt ook vragen om foto’s of tiktokfilmpjes.

7 Zoek elke afdeling van je organisatie op

Laat daarbij niet alleen de teamleider aan het woord, maar juist die machinefrezer of programmeur. Wat is zijn of haar belangrijkste activiteit? Hoe uitdagend is het werk? Wat motiveert hem of haar in zijn taak?

8 Start een interview-estafette

Stel steeds onverwachte vragen (wat is je favoriete gerecht uit de kantine? Welke collega wil jij een compliment geven?) of juist steeds dezelfde (Hoe lang werk je al bij ons? Op welke klus ben je het meest trots?). En vraag aan het eind wie de geïnterviewde de volgende keer aan het woord wil laten.

9 Ga in gesprek met mensen op bijzondere posities

Denk aan de bhv’ers, een vertrouwenspersoon, een lid van de OR, de chief happiness officer of de MVO-manager. Wat beweegt hen om zich daarvoor in te zetten?

10 Introduceer een nieuwe collega

Het ligt natuurlijk aan je organisatie hoe vaak dat voorkomt, maar nieuwe medewerkers kunnen een puur beeld schetsen van hoe er van buitenaf naar jullie wordt gekeken. Waarom heeft hij of zij gekozen voor dit bedrijf, voor deze baan? Wat wil hij bereiken? Wat denkt ze te kunnen bijdragen? Wat hoopt hij/zij te vinden?

Je hoeft natuurlijk niet alles tegelijk op te pakken. Kies welke je het meest aanspreekt en maak een plan. En roep rond in je organisatie dat je hiermee aan de slag gaat en waarom. Een goed draagvlak is belangrijk om verhalen te blijven vinden.

Wil je dat ik met je meedenk over verhalen in jouw organisatie? Stuur me een mailtje: marja@marjaduin.nl.

7 januari 2021 | Zakelijk bloggen


Deze blog is bedoeld om iedereen die schrijft te helpen, dus ken je iemand die er iets aan heeft? Stuur de link gerust door of deel hem via Twitter/Facebook/ LinkedIn. Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Drop ze in de replybox hieronder en ik antwoord zo snel mogelijk.

Bel of mail me!

Nieuwsgierig wat RedactieKracht voor je kan doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *