Hoe schrijf je een flaptekst?

Hoe schrijf je een flaptekst?

Soms krijg ik weer een boek in handen met een ellenlange flaptekst. Kans gemist, denk ik dan. Maar hoe ziet een goede flaptekst eruit?

 Om alle informatie op het achterplat te krijgen is voor een kleinere letter gekozen. De woorden zweven als een grijze wolk voor mijn ogen en ik moet moeite doen om de betekenis tot me door te laten dringen. Dat is geen effectieve flaptekst dus.

 

Waarom hebben boeken eigenlijk een flaptekst?

Er zijn niet veel boeken die iets anders dan tekst op de achterkant van het omslag hebben staan. Een enkele keer zie je een fullpage portret van de auteur, die is dan meestal zo bekend dat iedereen zijn of haar gezicht al van verre herkent. En op het boek afkomt om het op te pakken. Daarmee hebben we een belangrijke functie van het omslag boven tafel: aandacht trekken van de juiste lezers/kopers.

De flaptekst moet vervolgens de lezer die het boek oppakt verleiden om het te kopen.

Snap je nu dat ik denk: kans gemist, bij zo’n grijze wolk op het achterplat? Heb je als auteur zo hard gewerkt aan je boek, schrik je potentiële lezers/kopers af met zo’n modderige woordenbrij…

Hoe maak je van een lezer een koper?

Een goede flaptekst is als een verkoopbrief: hij legt uit waar het over gaat, houdt de aandacht vast, vergroot de interesse, maakt de lezer hebberig en zet hem ten slotte aan tot actie: kopen. Als je enige marketingkennis hebt, weet je dat het hier gaat om het AIDA-model.

Een flaptekst is dus niet hetzelfde als een samenvatting van je boek. Het uitgangspunt van een flaptekst moet altijd zijn: de juiste doelgroep aanspreken en verleiden om verder te lezen.

Aandacht vasthouden

Bedenk dus niet wat je over je boek wilt zeggen, maar vooral hoe je flaptekst de lezer die jouw boek in handen neemt kan overtuigen dat dit het boek is wat hij zoekt. Zo kun je bijvoorbeeld de aandacht vasthouden door:

Een belangrijke lezersbelofte als kop boven de flaptekst te zetten
Of:
een (positieve) quote van een (bekende) lezer over je boek/werk
Of:
voor de lezers van…
Of…

Interesse wekken

In fase twee komt het eropaan. Nu je de aandacht van de lezer hebt, ga je zijn interesse voeden. Je gaat een connectie met hem leggen. Als het goed is ken je de doelgroep van je boek (staat als het goed is in je boekconcept) en weet je waar de lezer behoefte aan heeft. Daar ga je in het volgende deel van je flaptekst op inspelen.

Je spreekt de lezer persoonlijk aan
Of:
Je vertelt over de ervaring die je ertoe heeft aangezet om het boek te schrijven
Of:
Je schetst een situatie uit je boek die de lezer herkent en waar hij een oplossing voor zoekt
Of…

Desire/behoefte kweken

Nu kun je dus duidelijk maken dat – en misschien ook hoe – je in je boek die oplossing biedt. Als de lezer in jouw doelgroep valt, creëer je hiermee behoefte bij de lezer om het boek te lezen. Bijvoorbeeld door:

Een fragmentje uit je boek op te nemen
Of:
Een puntsgewijs overzicht van de (meest prikkelende) onderwerpen die aan bod komen
Of:
Wat de lezer opschiet als hij je boek heeft gelezen
Of…

Aanzetten tot actie

Je hebt je flaptekst bijna klaar. Nu nog de lezer het laatste zetje geven om met dat boek naar de kassa te lopen of je boek in het digitale winkelwagentje te plaatsen. Dat doe je bijvoorbeeld door:

Je eigen deskundigheid te benadrukken (de auteursbiografie)
Of:
Een quote van iemand die je boek heeft gelezen en er heel enthousiast over is
Of:
Een aanbieding te doen die de lezer extra krijgt als hij het boek koopt
Of…

Hoe lang kan een flaptekst zijn?

Hoewel het nu misschien veel lijkt, wat je moet bereiken met die flaptekst, geldt ook hier:

  • Een korte boodschap komt het best over
  • Je boodschap moet leesbaar zijn, dus gebruik geen klein lettertje en liever ook geen diapositief
  • Een beetje ‘lucht’ op de pagina veraangenaamt het lezen, vergroot de zeggingskracht
  • Gebruik van vet of tussenkopjes biedt de lezer houvast

Maar concreet: wat moet er nu wel en niet instaan?

Natuurlijk heeft een flaptekst een aantal vaste elementen:

  • Karakteristiek van je boek
  • Auteursfoto
  • Auteursbiografie
  • ISBN
  • Je website

Mogelijke aanvullingen:

  • Titel en ondertitel
  • Kop
  • Quote van (bekend) persoon
  • Quote uit de pers

Aantal woorden

Richtlijnen die ik zelf vaak aanhoud ten aanzien van de omvang van de flaptekst: maximaal 150 woorden voor de karakteristiek van je boek en 75 woorden voor de auteursbiografie. Gebruik je de aanvullende opties, gaat dat af van de rest. Dus je streeft naar maximaal 225 woorden.

Realiseer je dat je informatie over jezelf als auteur ook in het binnenwerk van het boek kunt opnemen.

Conclusie

Het belangrijkste van het schrijven van een flaptekst is dat je altijd moet uitgaan van het publiek en het doel van je boek. Soms kun je het beter door een ander laten doen, omdat je zelf te diep in het onderwerp zit. Vraag hulp van iemand die meer weet van marketing en van uitgeven. Dan is de kans groter dat de inspanningen die je in je boek stopt zich zakelijk gezien gaan uitbetalen.

Eigenlijk ben ik heel benieuwd naar jouw eigen ervaringen met het schrijven van flapteksten. Hoe heb jij het aangepakt? Heb je nog tips voor schrijvers die nog niet zover zijn?

Groet,

 

5 januari 2017 | Businessboek schrijven


Deze blog is bedoeld om iedereen die schrijft te helpen, dus ken je iemand die er iets aan heeft? Stuur de link gerust door of deel hem via Twitter/Facebook/ LinkedIn. Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Drop ze in de replybox hieronder en ik antwoord zo snel mogelijk.

Bel of mail me!

Nieuwsgierig wat RedactieKracht voor je kan doen?

Lees 3 reacties

  • Marianne Swinkels says:

    Ik schrijf mijn tweede boek. Mijn eerste is een literaire thriller, en toen ging het schrijven van een flaptekst best goed. Er moest een kleine wijziging gedaan worden, maar toen was het af. Maar nu schrijf ik een autobiografie en dan is het schrijven van een flaptekst een heel ander verhaal.
    Ik herken het “te diep in het onderwerp zitten.” Het lukt gewoon niet. Na het lezen van dit artikel heb ik besloten de flaptekst door iemand anders te laten schrijven.
    Bedankt voor de tip.

    • Marja Duin says:

      Beste Marianne,

      Ik kan me voorstellen dat het schrijven van een flaptekst extra moeilijk is als het boek gaat over je eigen leven. Elk boek is het ‘kind’ van de auteur. Dat maakt het sowieso al moeilijk de afstand nemen die nodig is om een flaptekst te schrijven. Maar als dan ook het boek vol zit met verwijzingen naar je eigen leven, dan wordt het bijna onmogelijk.

      Dit betekent overigens niet dat je zelf geen input kunt geven voor je flaptekst. Omdat je wel weet voor wie je het boek hebt geschreven en wat je ermee wilt. Met deze punten kan iemand die iets verder staat van de inhoud, een goede tekst schrijven.

      Succes!

  • Marja Duin says:

    Ha Annemarie,

    Als je zakelijk schrijft zit dat schrijven voor je doelgroep er al iets bewuster in dan wanneer je romans of korte verhalen schrijft. Hoewel je ook in het laatste geval heel goed rekening moet houden met je lezers natuurlijk. Mijn punt was vooral dat een flaptekst te vaak wordt gebruikt als voorproef (ik gebruik bewust geen verkleinwoord hier), terwijl het een prachtig instrument is om de juiste lezers aan te spreken en over te halen om het boek te lezen. Fijn als die boodschap is overgekomen!

    Ook voor jou alle goeds en veel (schrijf)succes in 2017!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *